Thursday, July 28, 2011

5 sebab kenapa Telefon Android lebih bijak..

Walaupun iPhone dan iOS adalah sebahagian besar dari Blackberry RIM
masa 2010, Google, Apple dan RIM semuanya telah bersaing untuk tempat teratas dalam
persaingan telefon sape yg paling bijak.

Nielsen Company (http://en.wikipedia.org/wiki/Nielsen_Company) baru je melepaskan data pasaran saham terbaru. Android OS telah meruntuhkan RIM BlackBerry dan Apple iOS dan sekaligus mencecah 29 peratus bahagian pasaran berbanding dengan RIM BlackBerry and iOS dimana mereka terikat di 27 peratus. Sementara itu, platform Microsoft OS 10 peratus manakala HP Symbian Palm and Nokia masing2
menduduki 4 peratus dan 2 peratus.

Tetapi sumber ada menyatakan yang salah satu sebab mengapa RIM AND APPLE meneruskan untuk melakukan dengan baik adalah kerana mereka ialah pengeluar-pengeluar sistem pengendalian untuk alat-alat mereka sendiri. Dan  updates and fixes mereka adalah lebih cepat daripada yang ada pada platform Android OS adalah kerana mereka antara pengeluar yang berbeza. Tetapi Android mempunyai beberapa alat-alat paling maju, seperti Atrix 4G Motorola, yang mana kemampuannya adalah seperti sebuah komputer kecil.

Utk tatapan kita semua, ada 5 sebab kenapa Telefon Android lebih bijak dalam 5 aspek sesebuah smartphone:

1)Hardware:
Telefon pintar android lebih besar dan mempunyai reka bentuk lebih baik. Sbgai cth : Samsung Galaxy S2 and Motorola Atrix 4G ialah alat-alat yang mampu mentakrifkan masa depan dengan penentuan-penentuan setara komputer mereka. Mereka mempunyai lebih baik kamera-kamera, display-sizes yg berbeza , dan storage yg lebih besar untuk mutitasking.

2)Accessibility:
Android smartphone boleh didapati daripada beberapa pengeluar peranti yang berbeza seperti HTC, Motorola and Samsung. Mereka juga boleh didapati dengan satu pilihan carriers dan rancangan-rancangan yg berbeza bagi memenuhi keperluan-keperluan pengguna lain.

3)Penentuan harga:
Faktor harga adalah sgt penting. Kebanyakan pengguna lebih cenderung utk mengubah phone mereka kepada smarpthone kerana phone jenis lama dan harga yg lebih murah dan canggih yg ada pada telefon-telefon Android ini mungkin membuat ia lebih berdaya maju daripada orang lain,manakala Apple memelihara harga tingginya untuk iPhone.

4)Aplikasi:
Apps store untuk Android smarpthones kini makin berkembang dan pesat dan lebih banyak Apps yg lebih maju dan lebih baik utk memenuhi pasaran. There is reasonable cross-compatibility across handsets. Kita di Malaysia lebih memilih kepada apps piracy atau free yg boleh didapati di web2 android yg di share bersama deng

an android users yg lain dan mudah diperolehi..

5)Speed:
Bagaimana data pantas boleh diakses ialah satu faktor penting. Android smartphone boleh mengakses lebih baru, jaringan 4G lebih cepat, sementara iPhone dan Blackberrys tidak boleh..


P/S : So, sesiapa berniat mencari smart phone, boleh la mempertimbangkan terlebih dulu aspek2 penting sesebuah smartphone seperti di atas. Kalo korg tnya aku, aku syorkan ANDROID smartphone la apa lagi...Android Powered!!yeahhh....

No comments:

Post a Comment